A jégtörő felismerés
Vállalati coachként tevékenykedek immáron lassan négy éve. Közel tíz éve lettem közgazdász, és kiváló tanulmányokat folytattam a vállalatszervezés és vállalatfejlesztés területén, de koránt sem voltam felkészülve azokkal a kívülről bár egyértelműnek tűnő, de belülről fekete lyukként tátongó problémákkal, amelyekkel nap mint nap szembesülök az ügyfeleim által.
A legutóbbi eset példaértékű számomra. Történt ugyanis, hogy egy nagyon jó öltet és egy nagyon jó csapat, technolóiga rendelkezésre állt egy olyan vállalatvezető számára, aki nem tartott lépést a korral, és úgy gondolta, minden egyes feladatkört és tevékenységet a cégnek önmagának kell elvégeznie. A vállalat azonban az összeomlás szélén állt. Rengeteg erőforrást elvitt az alkalmazottak bére, és szinte zombik járkáltak a folyosón. Az emberek magasan képzettek, szakmai tapasztalatuk tökéletes volt, lojálisak és lelkesek voltak, azonban túlterheltek és fáradtak. Motiválatlanok. Gondoljunk csak bele ugyanis abba, hogy ők belülről jól látták mit kellene tenni – számos tevékenységet kihelyezni – mégsem tehettek érte semmit.
Az első terület, ami szembejött a tűzvédelem feladatköre volt. Elképzelhetetlen számomra, hogy ezt ne egy kihelyezett tevékenységként, átalánydíjas szolgálatatásban, profi szakemberek és minden kiskaput ismerő szolgáltató végezze. Azért ezt emelem ki, mert ez volt az áttörést adó kapu, amellyel sikerült megmutatni a vállalat vezetőjének, hogy bizony sokkal, de sokkal hatékonyabb, költségkímélőbb egy jó szolgáltató felkutatásával, a közös hatékony munkával végezni például ezt a tevékenységet. Amint a tűz -és munkavédelem feladatainak kihelyezése megtörtént, az addig ezzel megbízott alkalmazott felszabadult, és elkezdett saját szakterületében alkotni. A termelékenység szárnyalni kezdett. Ezzel az egyszerű területtel sikerült megtörnünk a jeget, és megláttatni a vezetővel, hogy sokkal hatékonyabb és ésszerűbb néhány nagyon szakmai, törvényileg előírt kötelezettségeket tartalmazó és jogszabályok által tarkított feladatot külső szolgáltatóval végeztetni, mert akkor a többi kolléga saját szakterületében szárnyalhat, és foglalkozhatnak a vállalat eredményességének javításával, amely által sikeresnek érzik, amit csinálnak, és motiváltak lesznek az újabb eredmények iránt. Ezt a vállalatot például ezzel az egyszerű példával sikerült megmenteni az összeomlástól, akármennyire hihetetlen is.